Siistii Hommaa | Sähäkkää toimintaa Helsinki-Vantaalla 24/7
22469
post-template-default,single,single-post,postid-22469,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Sähäkkää toimintaa Helsinki-Vantaalla 24/7

Näyttökuva 2016-02-08 kello 16.52.11  Näyttökuva 2016-02-08 kello 16.52.22

Lentokenttä on ihmeellinen paikka. Käytävät ovat täynnä ihmisiä, osa kiirehtii lennolle ja osa ostelee viime hetken tuliaisia. Lentokoneita nousee ilmaan, itään ja länteen. On perheitä, bisnesmiehiä, kaveriporukoita ja pariskuntia, ja jokaisella oma suunta, oma kohde ja oma elämä. Jokainen vastaantulija voi olla tuntien päästä aivan toisella puolella maailmaa.

Helsinki-Vantaan läpi kulkee vuosittain noin 16 miljoonaa matkustajaa. Se on huikea määrä, lähes kolme kertaa Suomen väkiluvun verran. Onkin pieni logistinen ihme, että koko homma pyörii suhteellisen vakaasti päivästä päivään.

Vaikka sitä ei hirveästi tule ajateltua, Teneriffan matka vaatii monta osapuolta: matkustaja ostaa lipun, bussi- tai taksikuski kuljettaa hänet kentälle ja pois, turvatarkastajat tarkastavat, kaupat ja kahvilat myyvät tuliaiset ja virvokkeet, lennonjohto ohjaa koneita, lentäjät lentävät niitä ja koneen henkilökunta palvelee matkustajaa matkan aikana. Tämäkään ei vielä riitä, sillä onnistuneen ja mukavan matkan taustalla toimii lukuisia muita, joiden työpanosta ei tavallinen turisti edes näe. Yksi näistä on kiinteistöpalvelu.

Operatiivinen päällikkö tietää, miten kenttä pyörii

Darja Mäkinen, Sodexolla töissä oleva operatiivinen päällikkö, on ollut osa Helsinki-Vantaan hyörinää ja pyörinää lähes kymmenen vuotta. Hän jos joku tietää, mitä kaikkea lentokenttä vaatii pysyäkseen jatkuvasti pystyssä.

Näyttökuva 2016-02-08 kello 16.51.38Ensikosketuksen lentokentällä työskentelyyn Mäkinen sai heti lukion jälkeen. Ylioppilaskirjoitusten jälkeen hän oli päättänyt pitää välivuoden ja haki töihin lentokonesiivoojaksi Sodexolle. Hän sai paikan ja teki yövuoroja noin puolen vuoden verran, kunnes siirtyi tekemään samaa päivävuoroon. Työ maistui ja Mäkinen eteni ryhmän vetäjän roolin kautta HR-assistentiksi parissa vuodessa. Työsopimuksia ja työvuorojakoja hän kerkesi pyöritellä noin kuusi kuukautta, kunnes häntä pyydettiin koordinaattoriksi.

Koordinaattorin pestissä pääsi konkreettisesti näkemään sen, miten tarkat aikataulut pitävät lentokentän rattaat liikkeessä. “Työhön kuului monen ruudun takana istuminen ja aikataulujen jatkuva tarkkailu. Täytyy tietää lentokoneiden tarkat laskeutumis- ja lähtöajat, jotta saadaan siivoustiimit paikan päälle,” Mäkinen selittää.

Ruutujen ja aikataulujen tarkan koordinoinnin parissa Mäkinen viihtyi viitisen vuotta, kunnes tämän vuoden alkupuolella hän aloitti esimiestehtävissä operatiivisena päällikkönä. “Vaikka harkitsin vähän, koska tiesin työn olevan rankkaa, niin otin haasteen lopulta vastaan,” hän kertoo. Nyt hän vastaa toisen operatiivisen johtajan kanssa päiväkohtaisesti noin seitsemästäkymmenestä työntekijästä, asiakassuhteista sekä työn suunnittelusta.

Lentokenttä ei nuku

Näyttökuva 2016-02-08 kello 16.52.02Näyttökuva 2016-02-08 kello 16.51.52Nykyisessä työssään Mäkinen on huomannut saman kuin koordinaattorina: aikataulut ovat välillä vähän hektisiä ja työ vaatii niiden jatkuvaa tarkkailua. “No onhan tämä aika sähäkkää toimintaa! Joskus lentokoneet ovat maassa vain tunnin verran, ja siinä ajassa pitää saada edelliset matkustajat pois, uudet ruoat ja polttoaine sisään, siivous hoidettua ja uudet matkustajat koneeseen,” Mäkinen valottaa.

Lyhyiden maa-aikojen lisäksi esimerkiksi sää saattaa sekoittaa soppaa. Kun kiireisellä aikataululla koneen siivoukseen saattaa jäädä aikaa vain vajaa kymmenen minuuttia, niin lennon pienikin myöhästyminen myrskyn tai muun takia luo lisää kiirettä. Mitä vähemmän aikaa siivoukselle jää, sitä enemmän tiimi tarvii jäseniä. Tavallisesti perussiivouksen hoitaa kolmen hengen porukka, mutta isommissa ja kiirellisimmissä tapauksissa tiimissä saattaa olla jopa kahdeksan siivoojaa.

Työtä riittää, ja Mäkinen kertookin, että paikalla on ihmisiä 24/7. Lentokenttä ei nuku ja vaikka koneet pysyvät maassa öisin hieman pidempään, niin ne kuskaavat ihmisiä maailman eri kolkkiin kellonajasta riippumatta. Kaikessa kiireessä yön keskellä, onkohan kukaan lentokonesiivoja vahingossa jäänyt koneeseen ja löytänyt itsensä tuhansien kilometrien päästä vieraasta maasta? “No onneksi ei nyt sentään mitään tuollaista!” Mäkinen naurahtaa. “Joskus on tainnut jäädä imuri koneeseen, mutta siitäkin tuli äkkiä soitto perään. Tarkkojahan tässä touhussa ollaan.”

Tarkkoja, ja hyvä niin. Helsinki-Vantaa pyörii kiitos täsmällisten aikataulujen sekä Mäkisen ja hänen alaistensa kaltaisien ahkerien ihmisten.

Tsekkaa kiinteistöpalvelualan kesätyöpaikat!

Tsekkaa siivouksen ja puhtaanapidon työpaikat

Tutustu koulutukseen