Siistii Hommaa | Kesätyöntekijät oppivat ja opettavat
21988
post-template-default,single,single-post,postid-21988,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Kesätyöntekijät oppivat ja opettavat

Muistatko ensimmäisen kesätyöpaikkasi? Kun kuulin 16-vuotiaana, että pääsen kesäksi töihin paikalliselle mansikkamaalle, tunsin itseni lottovoittajaksi. Työ oli fyysisesti raskasta, keliolosuhteet vaihtelivat sateesta helteeseen ja välillä työpäivä alkoi kukonlaulun aikaan, kun torille piti saada tuoreita mansikoita myyntiin. Päällimmäisenä mieleen ensimmäisestä kesätyöpaikasta jäi kuitenkin reilu esimies, kivat työkaverit ja se, että kesätyön myötä vasta todella ymmärsin, mitä töissä käyminen tarkoitti.

ISS Palvelut palkkaa tänäkin vuonna satoja kesätyöntekijöitä. Kesätyöntekijät ovat meille ehdottoman tärkeitä: ilman heitä palvelumme asiakkaan suuntaan ei toteutuisi saumattomasti vakituisen henkilöstön ollessa ansaituilla vuosilomilla. Toisaalta haluamme olla etulinjassa tarjoamassa nuorille mahdollisuuden nähdä, mitä työelämässä heiltä odotetaan, mitkä ovat kiinteistöpalvelualan monipuoliset työ- ja koulutusmahdollisuudet sekä opettaa heidät arvostamaan työtä.

Olemme on tänäkin vuonna mukana valtakunnallisessa Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa. Kampanjan myötä sitoudumme kuuteen hyvän kesätyön periaatteeseen ja haluamme tarjota jokaiselle kesätyöntekijälle positiivisen työkokemuksen. Jokainen hakuprosessi hoidetaan niin hyvin, että myös niille hakijoille, jotka eivät tule valituksi, jää tunne, että he haluavat hakea meille myös ensi vuonna. Työtehtävät vastaavat nuoren osaamistasoa, ja kattavassa perehdytyksessä käydään läpi omat tehtävät, mutta myös asiakkaan odotukset. Maksamme kesätyöntekijöillemme kohtuullista palkkaa, teemme jokaisen kanssa työsopimuksen ja jokainen nuori saa työtodistuksen kesätyön jälkeen.

Yhtenä tärkeänä periaatteena on myös se, että jokainen kesätyöntekijä otetaan osaksi työyhteisöä ja tiimiä – heidän tulee tuntea kuuluvansa joukkoon. Opimme kesätyöntekijöiltämme uusia asioita, kun he kysyvät ja kyseenalaistavat toivottavasti aktiivisesti työstämme ja toiminnastamme. Annamme myös mahdollisuuden palautteeseen kaikille kesätyöntekijöille suunnatussa kesätyökyselyssä. Otamme opiksemme saamastamme palautteesta ja iloksemme kesätyöntekijöiden antamat palautteet ovat parantuneet joka vuosi.

”Entä mitäs sitten niillä tauoilla tehdään?” kysyi eräs kesätyöntekijä hämmästyneenä. Hyvä kysymys! Kahvi- ja lounastauot mahdollistavat yhteisen keskustelun ja kokeneille työntekijöille tilaisuuden jakaa hiljaista tietoa työnantajasta, asiakaspalvelusta ja tavastamme toimia. Se vahvistaa myös työyhteisöön kuulumisen tunnetta ja sitä, että haluamme tarjota maailman parasta palvelua asiakkaillemme. Haluamme kesätyöntekijälle jäävän tunteen, että hän oli osa ISS-tiimiä. Ja toivottavasti myös mukavan kesätyömuiston, joka tulee mieleen vielä vuosienkin päästä.

Lotta Lindholm
ISS Palvelut
Kirjoittaja on HRD-asiantuntija, jonka tavoitteena on mahdollistaa jokaiselle kesätyöntekijälle positiivinen kesätyökokemus.