Siistii Hommaa | Tutustu tekijöihin
21654
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-21654,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Tutustu tekijöihin

Mitä palveluohjaaja tekee työkseen? Miksi kiinteistönhoitaja tarvitsee asiakaspalvelutaitoja? Miten urallaan voi edetä haastavampiin tehtäviin? Cecilia, Otto, Ida, Juho ja Katarina kertovat omasta työstään kiinteistöpalvelualalla.

Tässä muutamien tekijöiden tarinat
aulapalveluhenkilö

Cecilia Tervo

Moniosaaja palveluksessanne

 

Cecilia Tervo, 22-vuotias ylioppilas työskentelee aulapalveluhenkilönä.

 

Lassila & Tikanojalle Cecilia pääsi aikaisemman kesä- ja keikkatöissä hankitun kiinteistöpalvelualan työkokemuksensa turvin. Työ helsinkiläisen kiinteistöhuoltoyhtiön palveluksessa oli opettanut alan ja asiakaspalvelun perusteet, joten toimet pörssiyhtiön pääkonttorin vastaanotossa sujuvat varmoin ottein. Työssään Cecilia ottaa vastaan ja opastaa vieraita, huolehtii puhelinvaihteesta ja postin kulusta, sekä kokoustilojen varauksista.

 

”Haluan tehdä asiakaspalvelua, olen työssäni vähän niin kuin kaikkivoipa. Työssä pitää olla kekseliäs, sillä kaikki tulevat ensimmäiseksi aulaan kysymään osataanko auttaa.”

Väylä työelämään

Arjen ja erikoistilanteiden kautta Cecilia on oppinut tuntemaan työpaikan henkilökunnan erittäin hyvin, mistä on apua oikean henkilön löytämisessä asiakkaiden kulloisiinkin tarpeisiin. Urasuunnitelmistaan Cecilia kertoo hakevansa Haaga-Heliaan valmistuakseen aikanaan tradenomiksi. Cecilia pitää koulutusta hyvänä väylänä sijoittua työelämässä entistä vaativampiin tehtäviin. Lähiaikoina Cecilian uraa edistää työnantaja Lassila & Tikanojan tarjoama asiakaspalvelukoulutus.

Palveluohjaaja

Otto Ljungberg

Kesätyöntekijästä palveluohjaajaksi, nurmikoilta lähetystöön. Kiinteistönhoitotyöstä 85 % on asiakaspalvelua

 

Palveluohjaaja Otto Ljungbergin, 22, tie on kulkenut kesätöiden nurmikonleikkaajasta helsinkiläisten arvokohteiden kuten suurlähetystöjen palveluohjaajaksi ja uusien kiinteistönhoitajien kouluttajaksi. Ljungbergin mielestä työn ytimessä on oikea asenne ja sen näkyminen arjessa. Tärkeintä on aina asiakaspalvelu ja siihen panostaminen. Kaikki muu tulee vasta sen jälkeen.

 

”Itse asiassa kyse on ennen kaikkea palvelutyöstä, ihmisten kohtaamisesta, oikeasta asenteesta ja tiedon jakamisesta, kun nämä ovat kunnossa, muutkin asiat hoituvat.”

”Kaikkien asioiden hoitaja”

Nuori mies on itse aloittanut uransa piha- ja puutarhatöistä ja ansioitunut sen jälkeen muun muassa liigahistorian nuorimpana jääkoneen kuljettajana nykyisellä Espoon Barona Areenalla. Ikää lasissa oli silloin peräti 16 vuotta.

 

”Sen jälkeen, kun jääkone hyytyi Blues-Hifk -matsissa 6000 katselijan läsnä ollessa, en ole jännittänyt esiintymis- ja koulutustilanteita.”

 

Hänen mukaansa kiinteistöhoitajan työ on vapaata, itsenäistä, monipuolista asiakaspalvelua, jossa itsensä saa laittaa likoon joka päivä. ”Kaikkien asioiden hoitajaksi” itseään nimittävä mies ei sano ei asiakkaalle, vaan kiperän paikan tullen ainakin selvittää, mistä saisi apua kulloiseenkin asiaan.

 

”Yhden talon katolle pesi lokkipariskunta ja kesän edetessä lokinpojat tallustivat taloyhtiön pihassa ja lintuemo hyökkäili asukkaita kohden puolustaakseen poikiaan. Minut kutsuttiin siihen hätiin. No, eipä siinä muuta voinut kuin yhtenä hyvin aikaisena aamuhetkenä kerätä lokinpoikaset pussiin ja siirtää siten koko perhe muutaman sadan metrin päähän turvaan.”

Rohkeasti alalle!

Ljungberg on itse kävelevä esimerkki nuoresta kiinteistönhoitajasta, joka on viihtynyt SOLilla ja päässyt urallaan eteenpäin. Nuori mies on tätä nykyä aktiivinen alan kouluttaja ja perehdyttäjä.

 

Hän opastaa nuoria ja vastavalmistuneita käytännön kiinteistöhuollon tehtäviin – mutta myös oikeanlaisen asiakaspalveluajattelun löytämiseen. Koulutustunteja kertyy kymmenisen per kuukausi.

 

”Kaikille kiinnostuneille sanoisin, että rohkeasti vain hakemusta tulemaan! Osaajia tarvitaan kaiken aikaa ja tekijöille kyllä on töitä. Työ on monipuolista, siihen saa tukea ja koulutusta tarpeen mukaan ja alalla on paljon työmahdollisuuksia. Aina voi myös erikoistua ja kouluttautua eteenpäin.”

SOL Palvelut työnantajana
Palveluohjaaja

Ida Stigzelius

Työssä onnistumiset motivoivat

 

Ida Stigzelius aloitti työnsä kiinteistöpalvelualalla ISS Palveluissa vuonna 2009 monipalvelutyöntekijänä. Työtehtäviin kuuluivat siivous, postitus ja toimistopalvelutehtävät.

 

”Esimieheni ehdotti minulle kehityskeskustelussa oppisopimuskoulutusta, ja syksyllä 2010 aloitin suorittamaan ammattitutkintoa. Oppia tuli paljon ja uusi tieto laajensi näkemystäni siivousalasta. Koulutuksen aikana pääsin verkostoitumaan samaa työtä tekevien kanssa. Opiskeluni kesti vuoden, suoritin näyttötutkinnon ja sain ammattitutkintotodistuksen.”

Opiskelujen ohella

Ida siirtyi jo opiskeluaikana palveluohjaajaksi. Hän vastaa uusien työntekijöiden perehdytyksestä, tarviketilauksista ja työn laadun seurannasta. Ida varmistaa myös, että työt toteutuvat asiakaskohteissa sovitusti ja kaikkien työt sujuvat suunnitellusti. Tarvittaessa Ida osallistuu työntekoon asiakaskohteissa.

”Tykkään nykyisestä työstäni, jossa voin tehdä monipuolisesti niin käytännön siivoustyötä kuin suunnittelutyötä. Työssä onnistumiset tekevät työstä motivoivaa. Pidän itseni kehittämisestä ja siksi aloitin erikoisammattitutkinnon syksyllä 2012.”

Kiinteistönhoitaja

Juho Laamanen

Pelkkä vian korjaus ei riitä

 

Kiinteistönhoitaja Juho Laamasen normipäivä RTK-Palvelussa alkaa aamulenkin ajamisella ja taloyhtiöiden piha-alueiden puhdistuksella. Sen jälkeen hän kurvailee konttorille ja hakee päivän työmääräimet. Tyypilliset huoltotehtävät liittyvät vesikalusteisiin ja pieniin sähkövikoihin. Vuotava hana pitää osata korjata ja lukkoon mennyt ovi on käytävä avaamassa, kun tarve vaatii. Juhon toimenkuva on suurelta osin myös asiakaspalvelua.

 

”Pelkkä vian korjaus ei riitä – myös asiakassuhteet on pidettävä kunnossa.”

 

Nuori mies on työpaikkaansa tyytyväinen. Yritys kouluttaa henkilöstöään ja tukee mielellään motivoituneiden työntekijöiden urakehitystä.

Oppisopimuksella tutkinto

Uransa alkupuolella olevalla Juholla on takana rakennusalan perustutkinto ammattikoulusta ja RTK:lla oppisopimuksella hankittu kiinteistönhoitajan perustutkinto.

 

”Kiinteistöpalvelualalla hommat ovat mukavia, työtehtävät itsenäisiä ja ansiotasokin on kohdallaan.”

RTK-Palvelu työnantajana
Palvelupäällikkö

Katarina Andersson

Tuntityöntekijästä vaativiin esimiestehtäviin

 

Katarina Anderssonin, 27, ura kiinteistöpalvelualalla starttasi vuonna 2005, jolloin hän aloitti tuntityöntekijänä Coorilla. Työtehtäviin kuuluivat erilaiset postitus- ja avustavat toimistotehtävät. Katarina aloitti vuonna 2008 insinööriopinnot Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja jatkoi osa-aikatöitä opintojensa ohella. Pikkuhiljaa tehtävät muuttuivat vaativimmiksi, ja Katarina sai lisää vastuuta edeten ensin vastaavaksi aulapalveluhenkilöksi ja siitä lopulta nykyiseen palvelupäällikön tehtävään.

 

Tänä päivänä Katarina johtaa palvelupäällikkönä 35 henkilön tiimiä. ”Parasta työssäni ovat vaihtelevat työpäivät, tiivis yhteistyö asiakkaiden kanssa sekä mukava työyhteisö. Ammattikorkeakouluopinnot ovat luoneet hyvän pohjan esimiestehtäviin.”

Kehity ja etene

”Kiinteistöpalveluala on kiinnostava, koska se tarjoaa eri alojen osaajille monipuolisia ja vaihtelevia tehtäviä. Olen iloinen, että työnantajani on kannustanut minua jatkuvasti kehittämään omaa osaamistani, ja sen myötä olen saanut mahdollisuuden edetä yhä haastavampiin tehtäviin.”

Kurkkaa videolta lisää…