Tutustu tekijöihin

Mitä palveluohjaaja tekeeMiksi kiinteistönhoitaja tarvitsee asiakaspalvelutaitoja? Miten urallaan voi edetä haastavampiin tehtäviin? Cecilia, Otto, Ida, Juho ja Katarina kertovat työstään kiinteistöpalvelualalla.

Moniosaaja palveluksessanne

”Olen työssäni vähän niin kuin kaikkivoipa. Työssä pitää olla kekseliäs, sillä kaikki tulevat aulaan kysymään 0sataanko auttaa.” 

Cecilia — Aulapalveluhenkilö

Cecilia työskentelee aulapalveluhenkilönä. 


Lassila & Tikanojalle Cecilia pääsi aikaisemman kesä- ja keikkatöissä hankitun  kiinteistöpalvelualan  työkokemuksensa turvin. Työ helsinkiläisen kiinteistöhuoltoyhtiön palveluksessa oli opettanut alan ja asiakaspalvelun perusteet, joten toimet pörssiyhtiön pääkonttorin vastaanotossa sujuvat varmoin ottein. Cecilia ottaa vastaan ja opastaa vieraita, huolehtii puhelinvaihteesta ja postin kulusta sekä kokoustilojen varauksista. 

Väylä työelämään

Arjen ja erikoistilanteiden kautta Cecilia on oppinut tuntemaan työpaikan henkilöstön erittäin hyvin, mistä on apua oikean henkilön löytämisessä asiakkaiden tarpeisiin.

Urasuunnitelmistaan Cecilia kertoo hakevansa Haaga-Heliaan opiskelemaan tradenomiksi. Koulutus on hyvä väylä vaativampiin tehtäviin. Cecilian uraa edistää myös työnantajan tarjoama asiakaspalvelukokemus.

TYÖSTÄ 85 % ON ASIAKASPALVELUA

“Sen jälkeen, kun jääkone hyytyi Blues-HIFK-matsissa 6000 katselijan läsnä ollessa, en ole jännittänyt esiintymis- ja koulutustilanteita.” 

Otto — Palvelunohjaaja

Oton tie on kulkenut kesätöistä nurmikonleikkaajana helsinkiläisten arvokohteiden kuten suurlähetystöjen palveluohjaajaksi ja uusien kiinteistönhoitajien kouluttajaksi. Oton mielestä työn ytimessä on oikea asenne ja sen näkyminen arjessa. Tärkeintä on aina asiakaspalvelu ja siihen panostaminen. Kaikki muu tulee vasta sen jälkeen.  

“Kyse on ennen kaikkea palvelutyöstä, ihmisten kohtaamisesta, oikeasta asenteesta ja tiedon jakamisesta. Kun nämä ovat kunnossa, muutkin asiat hoituvat.” 

"Kaikkien asioiden hoitaja"

Otto on aloittanut uransa piha- ja puutarhatöistä ja ansioitunut sen jälkeen muun muassa liigahistorian nuorimpana jääkoneen kuljettajana nykyisellä Espoon Metro Areenalla. Ikää lasissa oli silloin peräti 16 vuotta.

“Sen jälkeen, kun jääkone hyytyi Blues-HIFK -matsissa 6000 katselijan läsnä ollessa, en ole jännittänyt esiintymis- ja koulutustilanteita.”

Oton mukaan kiinteistönhoitajan työ on vapaata, itsenäistä ja monipuolista asiakaspalvelua, jossa itsensä saa laittaa likoon joka päivä. ”Kaikkien asioiden hoitajaksi” itseään nimittävä mies ei sano asiakkaalle ei, vaan kiperän paikan tullen ainakin selvittää, mistä saisi apua kulloiseenkin asiaan. 

“Yhden talon katolle pesi lokkipariskunta ja kesän edetessä lokinpojat tallustivat taloyhtiön pihassa ja lintuemo hyökkäili asukkaita kohden puolustaakseen poikiaan. Minut kutsuttiin siihen hätiin. No, eipä siinä muuta voinut kuin yhtenä hyvin aikaisena aamuhetkenä kerätä lokinpoikaset pussiin ja siirtää koko perhe muutaman sadan metrin päähän turvaan.” 

Rohkeasti alalle!

Otto on malliesimerkki nuoresta kiinteistönhoitajasta, joka on viihtynyt SOLilla ja edennyt urallaan. Hän on aktiivinen alan kouluttaja ja perehdyttäjä.

Otto opastaa nuoria ja vastavalmistuneita käytännön kiinteistöhuollon tehtäviin – mutta myös oikeanlaisen asiakaspalveluajattelun löytämiseen. Koulutustunteja kertyy kymmenisen per kuukausi. 

“Kaikille kiinnostuneille sanoisin, että rohkeasti vain hakemusta tulemaan! Osaajia tarvitaan kaiken aikaa ja tekijöille kyllä on töitä. Työ on monipuolista, siihen saa tukea ja koulutusta tarpeen mukaan ja alalla on paljon työmahdollisuuksia. Aina voi myös erikoistua ja kouluttautua eteenpäin.” 

Työssä onnistumiset motivoivat

”Esimieheni ehdotti minulle kehityskeskustelussa oppisopimuskoulutusta, ja pian aloin suorittaa ammattitutkintoa.” 

Ida — Palvelunohjaaja

Ida aloitti työnsä kiinteistöpalvelualalla ISS Palveluissa monipalvelutyöntekijänä. Työtehtäviin kuuluivat siivous, postitus ja toimistopalvelutehtävät. 

”Esimieheni ehdotti minulle kehityskeskustelussa oppisopimuskoulutusta, ja pian aloin suorittaa ammattitutkintoa. Oppia tuli paljon ja uusi tieto laajensi näkemystäni siivousalasta. Koulutuksen aikana pääsin verkostoitumaan samaa työtä tekevien kanssa. Opiskeluni kesti vuoden, suoritin näyttötutkinnon ja sain ammattitutkintotodistuksen.” 

Opiskelujen ohella

Ida siirtyi jo opiskeluaikana palveluohjaajaksi. Hän vastaa uusien työntekijöiden perehdytyksestä, tarviketilauksista ja työn laadun seurannasta. Ida varmistaa myös, että työt toteutuvat asiakaskohteissa sovitusti ja kaikkien työt sujuvat suunnitellusti. Tarvittaessa Ida osallistuu työntekoon asiakaskohteissa. 

“Tykkään työstäni, jossa voin tehdä monipuolisesti niin käytännön siivoustyötä kuin suunnittelutyötä. Työssä onnistumiset tekevät työstä motivoivaa. Pidän itseni kehittämisestä ja siksi aloitin erikoisammattitutkinnon opiskelun.” 

Tuntityöntekijästä vaativiin esimieshommiin

”Olen iloinen, että työnantajani on kannustanut minua jatkuvasti kehittämään omaa osaamistani, ja sen myötä olen saanut mahdollisuuden edetä yhä haastavampiin tehtäviin.”

Katariina — Palvelupäällikkö

Katarinan ura kiinteistöpalvelualalla starttasi tuntityöntekijänä Coorilla. Työtehtäviin kuuluivat erilaiset postitus- ja avustavat toimistotehtävät. Sittemmin Katarina aloitti insinööriopinnot Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja jatkoi osa-aikatöitä opintojensa ohella. Pikkuhiljaa tehtävät muuttuivat vaativimmiksi, ja Katarina sai lisää vastuuta edeten ensin vastaavaksi aulapalveluhenkilöksi ja siitä palvelupäälliköksi. 


Nyt Katarina johtaa palvelupäällikkönä 35 henkilön tiimiä. ”Parasta työssäni ovat vaihtelevat työpäivät, tiivis yhteistyö asiakkaiden kanssa sekä mukava työyhteisö. Ammattikorkeakouluopinnot ovat luoneet hyvän pohjan esimiestehtäviin.” 

Kehity ja etene

”Kiinteistöpalveluala on kiinnostava, koska se tarjoaa eri alojen osaajille monipuolisia ja vaihtelevia tehtäviä. Olen iloinen, että työnantajani on kannustanut minua jatkuvasti kehittämään omaa osaamistani, ja sen myötä olen saanut mahdollisuuden edetä yhä haastavampiin tehtäviin.” 

Pelkkä viankorjaus ei riitä

Pelkkä vian korjaus ei riitä – myös asiakassuhteet on pidettävä kunnossa.” 

Juho — Kiinteistönhoitaja

Kiinteistönhoitaja Juhon normipäivä RTK-Palvelussa alkaa aamulenkin ajamisella ja taloyhtiöiden piha-alueiden puhdistuksella. Sen jälkeen hän kurvailee konttorille ja hakee päivän työmääräimet. Tyypilliset huoltotehtävät liittyvät vesikalusteisiin ja pieniin sähkövikoihin. Vuotava hana pitää osata korjata ja lukkoon mennyt ovi on käytävä avaamassa, kun tarve vaatii. Juhon toimenkuva on suurelta osin myös asiakaspalvelua. 

”Pelkkä vian korjaus ei riitä – myös asiakassuhteet on pidettävä kunnossa.” 

 Juho on työpaikkaansa tyytyväinen. Yritys kouluttaa henkilöstöään ja tukee mielellään motivoituneiden työntekijöiden urakehitystä. 

Oppisopimuksella tutkinto

Juholla on rakennusalan perustutkinto ammattikoulusta ja RTK:lla oppisopimuksella hankittu Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto kiinteistönhoitajan osaamisalalta. 
”Kiinteistöpalvelualalla hommat ovat mukavia, työtehtävät itsenäisiä ja ansiotasokin on kohdallaan.”