Vaikka däbbäämisen takia menettäis maineen niin SOLin aurinkoiset työntekijät on silti valmiita siihen.
Tapasin Ortonissa SOLin esimiehen Vesan, kesätyöntekijän Ainon ja kouluttajan Tiinan, joiden kanssa juotiin kahvia, juteltiin, däbättiin ja kuvattiin mahtavaa materiaalia. Ennen kuin kerron, et mitä kaikkee me tehtiin tehtiin, niin haluun jakaa sulle vähä faktoja SOLista ja Vesan, Ainon ja Tiinan mielipiteitä.
Meijän keskusteltaessa monta kertaa nous esille se, että kiinteistönhoitajalla ei oo koskaa samanlaista päivää. Vesa on ollu kymmenen vuotta alalla ja sanoo et jokainen päivä on ollu erilainen ja tykkää siitä ja paras tapa oppii asioita on tekemällä töitä eli kenttätyön kautta. Aino löys tän kesätyön netistä ja mainitsi, että on oppinu tosi paljon uusii asioita. Ainon työ painottuu ulkohommiin, mut tekee kaikennäköstä mitä voi tehä eli esimerkiks lampun ja suodattimen vaihtoja, viheralueiden siivousta sekä roskien viemistä. Yks tärkeist asioista mistä Aino tykkää on se, että saa kokeilla vapaasti kaikkee ja saa tarttuu haravan varteen ja aina saa apuu ku pyytää.
Mua kiinnosti se, et miten nuorii sais kannustettuu kipa-alalle ja kaikkien meidän mielestä nuoret ei tiiä tarpeeks kipa-alasta. Ajatellaan, et kiinteistönhoitaja on salkkareiden talonmies, joka pyyhkii rappuja tai koulun talonmies joka hakee oppilaiden potkimat pallot katolta. Muuta ei oikeastaan tiedetä, ja se on suuri este sille, et nuoret ei hae tälle alalle.
Seuraavat kriteerit nous tärkeiks, kun taas mietittiin, et mistä ominaisuuksista on hyötyy kiinteistöpalvelualalla:
- on luonteeltaan utelias
- on kiinnostunut tekniikasta ja koneista
- on kiinnostunut kehittymään
- on organisointikykyä ja pystyy priorisoida asioita, mutta ne oppii aika nopeasti ja
- on asiakaspalveluhenkinen, koska asiakkaiden kanssa ollaan jatkuvasti tekemisissä.
Tiina kerto, että SOLilla on noin 13 000 henkilöstöä, joista 11 000 käy vuoden aikana koulutuksessa, johon meneekin 2 % liikevaihdosta. Siitä näkee, et koulutuksiin panostetaaan aikalailla ja koulutukset riippuu alasta. Niitä voi olla esimerkiks siivous-, pesula-, tai turvakoulutus ja yks tärkeä on asiakaspalvelukoulutus.
Nyt vähän sit mun päivään. Tehtiin rauhas hyvällä fiiliksellä kierros Ortonissa ja käytiin paikat läpi. Käytiin muun muassa uima-altaalla ja käytiin koko sen toiminnan prosessi läpi ja en ois uskonu mitä kaikkee siihen liittyy. Näin miten vaihdettiin oven avaaja ja juteltiin paljon kahvien kera. Youtube-videosta näkyy vähä tarkemmin mun päivää.
Ei oo muuta sanottavaa ku et jälleen kerran huippu aurinkoinen ja iloinen porukka mun seurassa ja vaikka olin tosi jännittyny ennen ku saavuin Ortoniin, niin jäi kyllä hyvä kokemus ja fiilis käteen.
– Madde